رئیسی: افسران دورزدن تحریم‌ داریم/ در نیویورک و سمرقند خواهان خرید صنایع نظامی ایران بودند


رئیس‌جمهور گفت: دیروز در صنعت نظامی گرفتار سیم‌خاردار بودیم، اما امروز در نیویورک و سمرقند یکی از خواسته‌هایشان این است که یکی از صنایع نظامی‌مان را به آن‌ها بفروشیم. می‌گویند "ما شنیده‌ایم که صنایع نظامی شما پیشرفته است و با بقیه کشورها فرق دارد."

10/22/2022 1:31:47 PM
کد خبر: 9524

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح امروز شنبه در آئین گرامیداشت روز ملی صادرات از همه دست‌اندرکاران به ویژه صادرکنندگان که در عرصه صادرات افتخارات بزرگی برای کشور آفریدند و با وجود تحریم‌ها و تهدیدها باعث رشد صادرات کشور شدند، قدردانی کرد و گفت: رشد 40 درصدی صادرات در سال گذشته و رشد 13 درصدی صادرات غیرنفتی در سال جاری نشان از عزم صادرکنندگان و فعالان اقتصادی است.

رئیس جمهور مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات را نماد و نمودی از توجه به صادرات و صادرکنندگان دانست و افزود: طبیعتاً در این نشست باید به موانع صادرات و راهکارهای رشد صادرات توجه شود و در این زمینه بهتر و بیشتر از هر نظر، دیدگاه‌های صادرکنندگان قابل توجه است.

دکتر رئیسی با بیان اینکه کارگروه‌هایی که برای رشد صادرات و رفع موانع پیش روی صادرکنندگان فعالیت می‌کنند، باید به نگاه‌ها و نظرات صادرکنندگان بیش و پیش از دیگران توجه کنند، اظهار داشت: صادرکنندگان میدان‌داران این عرصه هستند و صادرات بدون تردید لازمه یک تولید پایدار است.

رئیس جمهور با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: امسال تمام تلاش ما باید در جهت رشد تولید، به ویژه تولید دانش‌پایه و فناوری‌پایه باشد. دانشگاه باید در کنار صنعت، معدن، کشاورزی و سایر عرصه‌های تولید قرار گیرد. اگر بازار، اقتصاد و تولید ما دانش‌پایه و فناوری‌پایه شد، شاهد رشد ارزش افزوده، افزایش تولید، رشد اشتغال و رفع بیکاری و تولید کالاهای نام‌آور در منطقه و جهان خواهیم بود.

باید سهم ایران از اقتصاد منطقه را احیا کنیم
آیت‌الله رئیسی آمار ارائه شده از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر رشد 5 درصدی تولید را خبری بسیار خوب توصیف و خاطرنشان کرد: همچنین اخبار رشد آمار تولید تجهیزات و ابزار تولید، رشد شرکت‌های بورسی، کاهش نرخ بیکاری در کشور، ارتباط با زیرساخت‌های اقتصادی سازمان شانگهای و آسیا و اتحادیه اوراسیا، برداشتن موانع ارتباطات همسایگی و فعال شدن ارتباطات مختلف با کشورهای همسایه خبرهای خوبی برای بخش تولید و اقتصاد و در نتیجه رشد و پیشرفت کشور است.

رئیس جمهور با اشاره به زمینه گسترش ارتباطات اقتصادی با کشورهای منطقه گفت: باید سهم ایران از تعاملات اقتصادی منطقه از جمله در ترانزیت کالا، گردش پولی و مالی و سایر عرصه‌های اقتصادی را احیا کنیم. دولت در این زمینه تمام تلاش خود را به کار گرفته و آنچه امروز در این مراسم شاهد بودیم نیز نشان می‌دهد که فعالان اقتصادی نیز در این عرصه فعال هستند.

دکتر رئیسی دستاوردهای ارائه شده در این مراسم را گواه آن دانست که رشد اقتصادی در کشور آرمانی دست‌نایافتنی نیست و افزود: دست یافتن به نرخ رشد حدود 5 درصد در شش ماهه اول فعالیت این دولت، یعنی در شش ماهه دوم سال 1400، یعنی اینکه امسال بیش از 5 درصد رشد تولید را خواهیم داشت و حتما نرخ رشد اقتصادی 8 درصد که هدف‌گذاری شده، قابل دستیابی است، چرا که زیربناهای آن در کشور وجود دارد.

تراز تجاری کشور در حال مثبت شدن است
رئیس جمهور اظهار داشت: مردان و زنان و انسانهای با اراده‌ای در میدان اقتصاد داریم که اگر موانع از پیش‌روی آنها برداشته شود، این انگیزه و اندیشه را دارند که با همگرایی و همکاری کارها را در مسیر تحقق اهداف رشد اقتصادی کشور پیش ببرند، کما اینکه بخش‌هایی از این هدف تحقق پیدا کرده است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به آمار ارائه شده مبنی بر اینکه تراز تجاری کشور در حال مثبت شدن است، تصریح کرد: مثبت شدن تراز تجاری کشور به دست توانای شما صادرکنندگان و تولیدکنندگان عزیز در حوزه کشاورزی، صنعت و معدن کاملا امکان‌پذیر است.

رئیس جمهور با بیان اینکه رشد اقتصادی کشور دشمن را عصبانی کرده است، خاطرنشان کرد: برقراری رژیم تحریم‌ها بر ایران اسلامی همه برای این است که کشور رشد نکند، تولید و صادرات نداشته باشد، مولد نبوده و مصرف کننده باشد.

دکتر رئیسی اضافه کرد: وقتی شما اراده می‌کنید که در تولید‌ و صادرات حرف برتر را در منطقه و جهان داشته باشید، او عصبانی می‌شود، چون می‌گوید ما در وزارت خزانه‌داری آمریکا نقشه کشیدیم، نیروهای بسیاری را گذاشتیم که هر جای دنیا شما حضور یافتید، شما را متوقف کنند، اما شما از میانه همه این تحریم‌ها و تهدیدات صادرات، تولید، رشد اقتصادی و امید خود را بالا می‌برید.

دشمن برای جلوگیری از رشد اقتصاد ایران آشوب و بلوا به راه انداخته است
رئیس جمهور ادامه داد: دشمن نمی‌خواهند اینطور باشد، لذا آشوب و بلوا به پا می‌کند. رسما این را می‌گویند و به آن عمل هم می‌کنند. هر جا شما فعالان اقتصادی ایرانی حضور یابید و بخواهید بازاریابی کرده و کالای خود را عرضه کنید، آنها مانع‌تراشی می‌کنند تا کالای شما بازار نداشته باشد. خودشان هم می‌دانند که امروز کالای ایرانی باکیفیت و قابل رقابت با کالاهای جهانی است و لذا نمی‌خواهند شما در کارتان موفق باشید؛ این جنگ اراده‌هاست.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دشمن ارائه کرده که ما رشد و پیشرفت نکنیم، گفت: دشمن نمی‌خواهد ملت ایران حرفی در اقتصاد و تولید و صادرات داشته باشد، ملت ایران هم تصمیم گرفته که با عرضه بهترین تولیدات بازارها را فتح کند. ملت ایران در هر عرصه‌ای که با اراده وارد شده موفق شده و توانسته دست برتر را داشته باشد؛ ما نشان دادیم که متوقف نمی‌شویم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در روز ملی صادرات، شما عزیزان تولیدکننده باید تصمیم و اراده خودتان را به دنیا مخابره کنید و بگویید که اراده ما این است که در تولید و صادرات دستی برتر داشته باشیم، افزود: دستیابی به این هدف با زیربناها و با همین پایه‌هایی که در ایران اسلامی وجود دارد، کاملا امکان‌پذیر است. این هدف یک امر شعاری، آرمانی و تحقق ناپذیر نیست، بلکه حتما دست‌یافتنی است.

احیای بیش از 2 هزار کارخانه و واحد تولیدی و صنعتی تعطیل یا نیمه تعطیل در یکسال گذشته
دکتر رئیسی با اشاره به تعداد زیادی از واحدهای صنعتی و تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل که در دوره فعالیت دولت مردمی احیا شده‌اند، اظهار داشت: در این دوره بیش از 2 هزار کارخانه و کارگاه به دست توانای عزیزان با اراده ما در سراسر کشور احیا شده و این مسیر ادامه دارد. اگر احیای کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و بازگشت آنها به عرصه تولید، افزایش صادرات، مثبت شدن تراز تجاری، ارتقای تولید، صادرات نفتی و غیرنفتی در کشور دشمن را عصبانی می‌کند، بگذار عصبانی شود و از این عصبانیت بمیرد، اما ما متوقف نخواهیم شد. اگر دشمن ما را در یک جای دنیا متوقف کند، ما از جای دیگر سر درخواهیم آورد، دور زدن تحریم‌ها یعنی همین.

رئیس جمهور تولیدکنندگان و صادرکنندگان را افسران و سربازان دور زدن و خنثی کردن تحریم‌ها نامید و تصریح کرد: امروز وقتی با دشمنان خود حرف می‌زنیم، به پشتوانه مردم و کشاورزان، صنعتگران، مهندسان و فعالان عرصه‌های مختلف تولیدی حرف می‌زنیم. از ما عصبانی هستند، چه کنیم که عصبانی هستند! دشمن نمی‌خواهند شما تولید داشته باشید، دیروز در صنعت نظامی گرفتار تامین سیم خاردار بودید و به شما نمی‌دادند، اما امروز وقتی در نیویورک، در سمرقند و در بسیاری از کشورهای دیگر که روسای کشورها با بنده ملاقات می‌کنند، یکی از خواسته‌های آنها خرید از صنایع نظامی ایران است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه بیشترین و شدیدترین تحریم‌ها علیه کشور در عرصه نظامی و هسته‌ای بود و بیشترین پیشرفت کشور نیز در آن صنایع حاصل شده است، خاطرنشان کرد: وقتی امروز در صنایع نظامی و هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده‌ایم که ما در منطقه و جهان حرف برای گفتن داریم، معلوم می‌شود که انسان‌های بااراده و جوانان برومندی شبانه روز در این میدان تلاش کردند؛ این یک میدان مبارزه است و دشمن نمی‌خواهد شما در آن دست برتر را داشته باشید.

رئیس جمهور با بیان اینکه آنها حاضرند کالاهای آماده به ما بدهند، اما فرمول تولید آن را به ما نخواهند داد، گفت: دلیل این کار آن است که ما مستقل نباشیم. می‌خواهند هر گاه اراده کردند بتوانند جلوی دستیابی ما به هر کالایی را بگیرند.

دکتر رئیسی با اشاره به نشست‌های متعدد خود با فعالان اقتصادی در داخل و خارج از کشور و نیز بازدیدهای خود از واحدهای صنعتی، بنای دولت مردمی را پیگیری رفع موانع و مشکلات پیش‌روی تولید دانست و افزود: جوانان، مردان و زنان فعال ما در عرصه اقتصاد خودشان انگیزه کار و تلاش دارند و فقط باید مانع را از پیش پایشان برداشت؛ یکی از چیزهایی که راه را می‌بندد تصمیمات خلع الساعه است. باید جلوی تصمیمات خلق‌الساعه گرفته شود تا ثبات در بازار ایجاد شود. یکی از موثرترین اقدامات در حمایت از تولید و اخذ تصمیمات حساب شده، متق و با مشورت صادرکننده و تولیدکننده است تا این تصمیمات دارای ثبات باشد و تولیدکننده و صادرکننده بتواند بر اساس آن برای آینده کار خود پیش‌‌بینی کند.

رئیس جمهور به نقش ارتقای کیفیت در بازاریابی بهتر کالاهای تولیدی اشاره کرد و اظهار داشت: انتفاع و سود بردن باید در سایه ارایه یک کار با کیفیت باشد. افزایش صادرات به افزایش تولید و در نتیجه به رشد اقتصادی منجر خواهد شد و این چرخه در گرو تولید با کیفیت است.

افسران جنگ تحریمی تولیدکنندگان و صادرکنندگان هستند
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه ملت ایران همانگونه که در جنگ تحمیلی سرافراز شد، در جنگ تحریمی نیز با میدان‌داری فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان پیروز و سرافراز خواهد شد، تصریح کرد: افسران جنگ تحریمی تولیدکنندگان و صادرکنندگان هستند که باید برای پیروزی در این نبرد تلاش کنند. ما تا همین جا هم به اعتراف خود دشمنان که رسما اعلام کردند در اعمال سیاست فشار حداکثری به ایران مفتضحانه شکست خوردند، پیروز شده‌ایم و باید این مسیر ادامه یابد.

لزوم تنوع‌بخشی به راهکارهای بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصاد کشور
رئیس جمهور با بیان اینکه تمرکز دولت باید بر مقررات‌زدایی و اصلاح مقررات دست و پاگیر پیش‌پای صادرکنندگان باشد، به اعلام آمادگی نمایندگان مجلس برای اصلح برخی قوانین مثل تعهدات ارزی اشاره و خاطرنشان کرد: در دوره حضور خود در قوه قضائیه نیز تاکید داشتم که باید برای ارتقای سطح همکاری و نقش‌آفرینی صادرکنندگان در عرصه پیشرفت اقتصادی کشور ساز و کارهای مناسب ایجاد شود. نباید صادرکننده‌ای را که امروز تشویق می‌کنیم، فردا بخاطر ارزی که بازنگردانده است متهم کنیم. این روا نیست، بلکه باید ساز و کاری ایجاد کنیم تا ببینیم حرفش چیست و چرا ارز را بازنمی‌گرداند و مشکلش چیست و بعد تلاش کرد تا مشکلش رفع شود.

دکتر رئیسی با تاکید بر لزوم تسهیل صادرات کالا و تامین منابع ارزی کشور از درآمدهای حاصل از آن گفت: صادرات کالا و بازگشت ارز حاصل از آن باید یک ساز و کار صحیح و شفاف داشته باشد و همه باید برای تکمیل این ساز و کار و تنوع بخشی به راه‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات کالا به کشور تلاش کنند.
رئیس جمهور با اشاره به توانمندی‌های کشور در زمینه صادرات خدمات فنی-مهندسی و نیز گردشگری از جمله در بخش سلامت افزود: همچنین جلوگیری از خام‌فروشی باید از محورهای تلاش‌های ما باشد. باید در بازارهایی که مزیت ویژه داریم ارزش افزوده را جدی گرفت و عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه را سریع‌تر جبران کرد. برای این منظور باید دیپلماسی سیاسی در خدمت دیپلماسی اقتصادی باشد. دغدغه اول همه دیپلمات‌های ما باید مسایل اقتصادی باشد. نقش دیپلماسی باید در رشد یافتگی کشور دیده شود.

آیت‌الله رئیسی بر لزوم متنوع‌سازی و تسهیل روش‌های برگشت ارز حاصل از صادرات تاکید کرد و اظهار داشت: حالا که مجلس هم آمادگی دارد قوانین این عرصه را اصلاح کند این همکاری زودتر انجام شود. شورای عالی صادرات با فواصل کوتاه‌تر تشکیل شود و تصمیمات لازم را اتخاذ کند تا این اقدامات پیام‌ها و سیگنال‌های خوبی به تولیدکننده و صادرکننده ارسال کند.

افزایش صادرات نشانه قدرت اقتصادی و خوب عمل کردن بخش‌های سیاسی است
رئیس جمهور با اشاره به فعال شدن دفاتر تجاری در برخی کشورهایی که در یکسال گذشته به آنها سفر کرده است، تصریح کرد: ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تولیدی کشور از سوی این مراکز و دفاتر تجاری به کشورهای هدف معرف می‌شود.

دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به تدوین برنامه هفتم توسعه و لحاظ جایگاه شایسته به موضوع تجارت و صادرات در آن اشاره کرد و گفت: افزایش کمی و کیفی صادرات نشانه قدرت اقتصادی و البته خوب عمل کردن بخش‌های سیاسی کشور است.

رئیس جمهور همچنین به فعال شدن بازارچه‌های مرزی اشاره کرد و افزود: فعال شدن این بازارچه‌ها به توسعه تجارت کمک می‌کند، اما فعالیت این بازارچه‌ها باید قانونمند شود.

آیت‌الله رئیسی در بخش پایانی سخنان خود به ارائه بسته‌ای از سوی وزیر صمت برای رفع مشکلات تجاری در کشور و پیگیری ان از سوی معاون اقتصادی رئیس جمهور در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اشاره کرد و اظهار داشت: اگر چه این گام نهایی در این زمینه نبود، اما گام خوبی بود و خیلی از صادرکنندگان از آن خرسند شدند.

امروز مجلس و دولت به تبعیت از رهبری برای افزایش تولید و صادرات مصمم هستند
رئیس جمهور تصریح کرد: امروز مجلس و دولت و تمامی بخش‌های کشور به تبعیت از فرمایشات رهبری معظم انقلاب اسلامی برای افزایش و رونق تولید در کشور، افزایش و رونق صادرات بویژه صادرات غیرنفتی مصمم هستند و همه بخش‌های مرتبط باید حمایت و نظارت از تولید و صادرات را پیشه خودشان کنند به نحوی که صادرکننده احساس کند که کاملاً مورد حمایت است.

دکتر رئیسی با تشکر مجدد از همه فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان خاطرنشان کرد: تلاش شما تا کنون نتایج خوبی داشته و ثمرات ان کاملا قابل احساس است. بنده به عنوان مسئول دولت از شما درخواست دارد که تلاش خود را مضاعف کنید. امروز همه کسانی که آمار و ارقام را می‌شناسند، می‌بینند که وضعیت با گذشته تفاوت پیدا کرده است و یقین دارم با اراده و پیگیری شما وضعیت و شرایط حتماً متفاوت‌تر خواهد شد.

رئیس جمهور گفت: خواست رهبری از همه ما، از بنده به عنوان طلبه خدمتگزار شما و از شما کارآفرین و فعال اقتصادی، تولیدکننده و صادرکننده آن است که کاری مضاعف در کشور صورت بگیرد. آنچه انجام شده خیلی خوب است، اما با تلاش شما و پشتیبانی بخش‌های مرتبط، امکان تحقق رشد اقتصادی بیشتر، تولیدبالاتر، صادرات بیشتر و برتر وجود دارد.

رئیس جمهور پیش از ارائه سخنان خود از 5 صادرکننده برتر کشور به نمایندگی از 57 صادرکننده برتر سال 1401 با اهدای لوح تجلیل کرد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.