کتابی درباره پیامبر اسلام در فرانسه منتشر شد


کتاب «محمد(ص) اروپایی: تاریخ معرفی پیامبر در غرب» نوشته جان تولان و ترجمه سیسیل دنیارد در فرانسه منتشر شد.

1/27/2019 9:16:40 AM
کد خبر: 954

به گزارش سارنا به نقل از مهر و به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه، انتشارات «آلبن میشل» Ablin Michel کتابی تحت عنوان «محمد اروپایی؛ تاریخ معرفی سیمای پیامبر در غرب» اثر جان تولان John Tolan با ترجمه سیسیل دنیارد Cécile Deniard را در سپتامبر ۲۰۱۸ در پاریس به منتشر کرد. 

در این کتاب که اصل آن به زبان انگلیسی نوشته شده است، جان تولان، به عنوان یک مورخ، به بازنگری گوناگونی دیدگاه‌های گاه متعارض و پیچیدگی سیمای پیامبر و اسلام از قرون وسطی تا امروز در کشورهای غربی می‌پردازد. نویسنده در کتابش که بیش از ۴۰۰ صفحه دارد به تفصیل از چگونگی معرفی شخصیت تاریخی پیامبر در سنت اسلامی و همچنین شکل و تصویرهای ارائه شده از سوی نویسندگان غیر مسلمان اروپایی بین قرن دوازدهم تا قرن بیست و یکم سخن می‌گوید.

نویسنده در چارچوب نه فصل، به واکاوی و تکامل متون قرون وسطی از شخصیت پیامبر می‌پردازد، متونی که وی را از یک مبارز علیه نظام بت پرستی تا یک اصلاح طلب و چهره ضدکلیسا از دیدگاه روشنفکران بریتانیایی در قرن هفدهم معرفی می‌کند. او به دلیل بازنمایی متون مثبت و همگرا با اسلام در مقابل سایر آثار اسلام ستیز بر خود می‌بالد و این امر را برخواسته از بینشی روشن و راستین در برابر اسلام هراسان می‌داند.

در یکی از فصل‌های کتاب، نویسنده به تحسین پیامبر اسلام از سوی چهره‌های مانند گوته، آلفونس دو لارمارتین و حتی ناپلئون بناپارت می‌پردازد. امری که با تمثیل شخصیت پیامبر به یک فاتح بزرگ با نگرشی جهان گرایانه در متون و آثار قرن نوزدهم نقش بسته است. صفحات آخر این کتاب نیز به بررسی آراء روشنفکران مسیحی قرن بیستم اختصاص یافته است. وی همچنین از برخی دیدگاه‌های ابزاری و منفعت طلبانه برخی پژوهشگران، متالهان و دیگر چهره‌های مختلف اروپایی چند قرن اخیر در زمینه معرفی این شخصیت اصلی دین اسلام به عنوان یک رقیب قدرتمند پرداخته است.

جان تولان، استاد تاریخ دانشگاه نانت فرانسه است. پیش از این کتاب‌های مختلف دیگری از وی تحت عنوان «سارازن‌ها» (۲۰۰۳) و «تقدس نزد سلطان» (۲۰۰۷) از او به انتشار رسیده است. کتاب دیگر وی سال گذشته با نام «تاریخ اسلام و مسلمانان فرانسه قرون وسطی» توسط تنتشارات «آلبن میشل» به چاپ رسیده است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.