هشدار اوباما درباره «خطرناک» شدن فضای سیاسی در آمریکا


رئیس جمهور اسبق آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره نسبت به «خطرناک» شدن فضای سیاسی این کشور هشدار داد.

11/6/2022 9:01:12 AM
کد خبر: 9611

به گزارش سارنا به نقل از فارس، «باراک اوباما»، رئیس جمهور اسبق آمریکا هشدار داد، شکاف‌ها و اختلافات در عرصه سیاست آمریکا تحریک به ایجاد یک «فضای خطرناک» می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اوباما که این سخنرانی را در شهر پیتزبورگ در ضمن ابراز حمایت از چند کاندیدای دموکرات انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا سه روز قبل از برگزاری این انتخابات ایراد کرد گفت، حمله چند روز پیش به همسر «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا حاصل لفاظی‌های نفرت پراکن در آمریکا بوده است.

رئیس جمهور اسبق آمریکا بدون اشاره مستقیم به جمهوریخواهان گفت:‌ «این که ما عادت به شرور جلوه دادن مخالفان سیاسی خود و زدن حرفها‌ی دیوانه‌وار داریم باعث ایجاد یک فضای خطرناک می‌شود.»

اوباما ادامه داد: «شما سیاستمدارانی را داشته‌اید که نه فقط برای نزدیک کردن مردم به هم تلاش نمی کنند بلکه به اختلافات دامن زده و ما را صرفا به خاطر نفع خودشان از یکدیگر عصبانی و نگران می‌کنند.»

در حالی که سه روز تا زمان برگزاری انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا باقی مانده، نظرسنجی‌ها احتمال کسب مجدد اکثریت مجالس کنگره از سوی جمهوریخواهان در این انتخابات را بالا نشان داده‌اند.

اختلاف و تبلیغات منفی میان دو حزب اصلی دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا با نزدیک شدن به موعد انتخابات میاندوره‌ای کنگره تشدید شده است. جمهوریخواهان نیز با استناد به خشونتهای مربوط به اعتراضات ضد نژادپرستی سال 2020 در آمریکا، جمهوریخواهان را نیز در خشونتهای سیاسی دخیل می‌دانند. آنها عمدتا از دموکرات‌ها از بابت  شکست در حفظ تمرکزشان بر مقابله با تورم و جرم و جنایت، دو نگرانی اصلی رای‌دهندگان طبق اکثر نظرسنجی‌ها، انتقاد کرده‌اند.

اخیرا همچنین موضوع کمکهای دولت آمریکا به اوکراین نیز با اعتراضات برخی چهره های جمهوریخواهان همراه شده و آنها تهدید به قطع این کمک‌ها درصورت پیروزی این حزب در انتخابات میاندوره‌ای کنگره کرده‌اند.

به نوشته پایگاه خبری «آکسیوس»، رئیس جمهور اسبق آمریکا همچنین نسبت به نقض شدن آنچه که «روح اساسی دموکراسی» در آمریکا خواند هشدار داد.

او در ادامه صحبت‌هایش درباره تشدید اختلاف و تفرقه در فضای سیاسی آمریکا گفت: «وقتی شما افرادی را در مناصب رهبری کشورتان دارید که لفاظی‌های افراطی را نادیده می‌گیرند یا آن را ترویج می‌کنند، و وقتی یک حمله مثل این (حمله به شوهر نانسی پلوسی)‌ رخ می‌دهد آن را سبک می‌گیرند و درباره آن شوخی می‌کنند، در ادامه افراد بیشتری آسیب خواهند دید. و فراتر از آن ما به این ترتیب روح اساسی دموکراسی کشورمان، روح هویت آمریکایی خود را نقض می‌کنیم.»

اوباما همچنین برخی مشاهیر آمریکا را متهم کرد به این که دست به انتشار مطالب یهودستیزانه در فضای مجازی زده‌اند.

او گفت: «ضمنا مساله تنها محدود به سیاستمداران نیست، ما اخیرا شاهد بودیم که مشاهیر بزرگ، چه از روی نادانی و چه از روی عناد، دست به انتشار تئوری‌ توطئه‌های یهودستیزانه در فضای آنلان زدند.»

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.