واکنش ایران به اظهارات خصمانه «الهام علی‌اف»: حل مشکلات قفقاز با تکیه بر نیروهای فرامنطقه‌ای ممکن نیست


سخنگوی وزارت امور خارجه به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آذربایجان در خصوص حمایت جمهوری اسلامی ایران از ارمنستان واکنش نشان داد.

11/9/2022 8:19:47 AM
کد خبر: 9648

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور آذربایجان در خصوص حمایت جمهوری اسلامی ایران از ارمنستان اظهار داشت: سیاست اصولی ما بر پایه حسن همجواری و گسترش روابط با همه همسایگان استوار است و تقویت روابط با هر یک از همسایگان به‌منزله روابط علیه همسایه دیگر نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال مناقشه طولانی دو همسایه شمالی در منطقه  قره‌باغ خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر حفظ تمامیت ارضی و حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات بین جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان، با رعایت حق و در چارچوب حقوق بین‌الملل تأکید کرده و ازاین‌رو اشغال سرزمین‌های آذربایجان را محکوم و از آزادسازی آن در بالاترین سطوح حمایت کرده است.

کنعانی با بیان اینکه نزدیک به دو سال است که مقامات جمهوری آذربایجان در سطوح مختلف سیاسی، نظامی و امنیتی دیدارهای دوجانبه و چندجانبه در سطح مقامات مختلف با ارمنستان داشته‌اند و به‌سوی صلح و آشتی پایدار با یکدیگر گام برمی‌دارند، که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هم بوده است، اما دلایل نگرانی آنها از دیدارهای معمول در سطوح همسایگی با کشور مقابل قابل درک نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه رزمایش اخیر در مرزهای ارمنستان و آذربایجان را اقدامی معمول و برنامه‌ریزی‌شده دانست که از مجاری رسمی نیز قبل از برگزاری به اطلاع همسایگان ذی‌ربط رسیده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان بار دیگر تأکید کرد: مسیر حل مشکلات قفقاز نه مراجعه به نیروهای فرامنطقه‌ای، بلکه از پایتخت کشورهای منطقه می‌گذرد و جمهوری اسلامی ایران مجدداً آمادگی خود را برای کمک به حل‌وفصل مسائل باقیمانده میان دو همسایه شمالی، در قالب‌های دوجانبه، سه‌جانبه و ابتکار منطقه‌ای 6جانبه در تهران اعلام می‌کند.

خاطرنشان می‌شود الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان در اظهاراتی به‌مناسبت سالگرد آزادی شهر شوشا از دست ارمنستان و با اشاره به برگزاری رزمایش اقتدار از سوی ایران در لفاظی علیه کشورمان مدعی شد: اگر لازم باشد دوباره نشان می‌دهیم به خواسته خود می‌رسیم، همه این را می‌دانند و کسانی که در مرز ما برای حمایت از ارمنستان رزمایش نظامی برگزار می‌کنند نیز باید این را بدانند، هیچ کس نمی‌تواند ما را بترساند. اگر ارمنستان بخواهد یک سیاست همسایگی خوب انجام دهد، ابتدا باید تمام مفاد بیانیه 10 نوامبر 2020 را رعایت کند.

وی بدون اشاره به روابط رو به رشد این کشور با رژیم صهیونیستی ادامه داد: به همین دلیل است که ما ارمنستان را از ارکان اصلی جهان اسلام منزوی کرده‌ایم.

این اظهارات از سوی علی‌اف در حالی دنبال می‌شود که ایران بنابر سیاستهای خود طی سالهای گذشته اقدام به برگزاری مانورهایی در مناطق مرزی در شمال، غرب و جنوب کرده است.

همچنین مقامات ایران بارها به طرف‌های مختلف در منطقه قفقاز اعلام کرده و هشدار داده‌اند که اجازه تغییرات مرزی را به کسی نخواهند داد.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.