از حضور «امید» در ایران چه خبر؟


رئیس اداره محیط زیست فریدونکنار با اشاره به اینکه «امید» تک درنای سیبری 120 روز مهمان ایران است، گفت: وضعیت این گونه 24 ساعته از طریق دوربین‌های مدار بسته و پایش محیط بانان در حال انجام است.

11/14/2022 9:11:22 AM
کد خبر: 9680

به گزارش سارنا به نقل از مهر، یاسر سالار رئیس اداره محیط زیست فریدونکنار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت «امید» تک درنای سیبری اظهارداشت: امسال امید دو روز زودتر از سال گذشته یعنی ۵ آبان از سیبری به ایران آمد و در حال حاضر در محدوده اوجاکله تالاب فریدونکار تردد دارد و مستقر است.

وی افزود: محیط‌بانان در محدوده اوجاکله تالاب فریدونکار به صورت شیفتی رصد این گونه را برعهده دارند و بر اساس بررسی‌هایی که بر اساس تجارب گذشته انجام گرفته «امید» حدود ۴ ماه به عبارتی ۱۲۰ روز مهمان ایران است و از نیمه اسفند مهاجرت ۵ هزار کیلومتری به سیبری خواهد داشت.

رئیس اداره محیط زیست فریدونکار ادامه داد: امید زمستان گردی خود را در ایران خواهد داشت و تغذیه آن از بقایای کشاورزی و به عبارتی از باقی مانده شالی ها است.

سالار با اشاره به اینکه اکنون رصد این گونه از درنا با دوربین‌های مدار بسته و از طریق پایش میدانی و ۲۴ ساعته محیط بانان در اوجاکله در حال انجام است، گفت: تک درنای سیبری ۱۵ سال است که مداوم به غیر از سال ۸۶ هزاران کیلومتر سفر می‌کند تا زمستان گردی خود را در ایران داشته باشد.

وی در پایان گفت: سن دقیق این تک درنای سیبری مشخص نیست ولی بر اساس ارزیابی‌ها حدود ۲۰ است.

گفتنی است؛ همه ساله در زمستان حدود ۱۵۰ گونه پرنده زمستان گذران با جمعیتی بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بال به تالاب و آبنبدان های مازندران از جمله تالاب بین المللی میانکاله می‌آیند.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.