معاریو: یک دهه گذشته تاریک‌‌ترین دهه تاریخ اسرائیل بود/پایان اسرائیل نزدیک است


یک کارشناس اسرائیلی با اشاره به بحران‌ها و تنش‌های مختلفی که اسرائیلی طی یک دهه گذشته یکایک آنها را به خود دیده و شکاف شدید شکل گرفته در جامعه اسرائیل آن را هشداری در رابطه با پایان اسرائیل توصیف کرد.

11/23/2022 8:38:41 AM
کد خبر: 9757

به گزارش سارنا به نقل از تسنیم، آفرایم گانور کارشناس امور امنیتی و نظامی در یادداشتی که در روزنامه معاریو منتشر شد، اعلام کرد: یک دهه اخیر یکی از تاریک‌‌ترین و دشوار‌‌ترین دوره‌های تاریخ سیاسی و اجتماعی اسرائیل محسوب می‌شود که در آن بحران رهبری هم در اسرائیل نمایان تر از گذشته شد.

این تحلیل‌گر در ادامه نوشت: بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود که امروز مامور تشکیل کابینه است خود طی آن دهه کذایی نخست وزیر اسرائیل بود و از سال 2009 تا 2021 در این جایگاه حضور داشت، اما با این حال بحران رهبری یکی از شاخصه‌های این دهه محسوب می‌شود.

او افزود: یکی از شاخصه‌های این دهه برگزاری هفت انتخابات کنست بود و حتی برای اولین بار در تاریخ اسرائیل، نخست وزیر ایهود المروت به اتهام دریافت رشوه آن هم در شرایطی بسیار خطرناک محاکمه و به کلاهبرداری و خیانت در امانت محکوم شد، همچنین موشه کاتساو هشتمین رئیس جمهور اسرائیل هم به جرم تجاوز و اقدامات منافی عفت محکوم و زندانی گردید.

همچنین آن چه که بر تاریکی این دهه افزود، سه پرونده اتهامی است که علیه نخست وزیر نتانیاهو در زمان نخست وزیری‌اش در دادگاه علیه او تشکیل شد و باعث شد تا تنش بین دو بلوک صحنه سیاسی شدیدتر از گذشته شود.

به اعتراف این کارشناس، شکاف و اختلاف صرفا سیاسی نبوده بلکه اسرائیل شاهد شکاف و اختلافات شدید اجتماعی هم هست که با ورود به هر یک از پروسه‌های انتخاباتی شدیدتر از گذشته می‌شود و باعث شد تا کنست شاهد بی سابقه تری بحران خود شده و اسرائیل را تا آستانه جنگ داخلی پیش برده و اصولا وارد پروسه شمارش معکوس پایان خود کند.

گانور بعد از پرداختن به بحران کرونا نوشت: حمله سال 2021 اسرائیل به نوار غزه که 11 روز به طول انجامید و اسرائیل بر آن نام نگهبان دیوار نهاد باعث شد تا ساختار روابط بین عرب‌های داخل (عرب‌های 1948) و اسرائیل شرایط تنش بیشتری به خود گرفته و شرایط آنها را در آستانه انفجار قرار داده است.

او در ا دامه نوشت: نتانیاهو در حالی در انتخابات کنست 25 به پیروزی رسید که پرونده‌های فساد وی همچنان در دادگاه مفتوح و در مرحله محاکمه قرار دارند، با این وجود او با تمام قوا برای تشکیل کابینه راستگرای صرف تلاش می‌کند.

این کارشناس اسرائیلی بر این باور است، داده‌های فوق الذکر تاکید دارند که این دهه سیاه تر و نگران کننده تر خواهد بود، و بسیاری از کسانی که در جنگ‌های اسرائیل شرکت کرده و خدمت نظامی خود را به طور کامل انجام دادند تا برای دولتی مخلصانه عمل کنند که همه به شکل مساوی بار مسئولیت را به دوش بکشند اما خواهند دید که این دهه تاریک‌‌ترین دهه ای است که اسرائیل به خود دیده است.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.