در مراسم رونمایی از فاز اول پروژه ژن درمانی کودکان مبتلا به سرطان خون عنوان شد

ارائه خدمات سلولی برای ۷۰ نوع بیماری صعب‌العلاج در کشور


دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با اشاره به سابقه تحقیقات محققان کشور برای ارائه خدمات ژن درمانی و پیوند سلول‌های بنیادی، گفت: با ایجاد زیر ساخت‌های این حوزه، تاکنون امکان ارائه خدمات سلولی به بیش از ۷۰ نوع بیماری صعب العلاج در کشور فراهم شده است.

11/27/2022 9:07:28 AM
کد خبر: 9784

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان با اشاره به سابقه تحقیقات محققان کشور برای ارائه خدمات ژن درمانی و پیوند سلول‌های بنیادی، گفت: با ایجاد زیر ساخت‌های این حوزه، تاکنون امکان ارائه خدمات سلولی به بیش از ۷۰ نوع بیماری صعب العلاج در کشور فراهم شده است.

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، دکتر امیرعلی حمیدیه در مراسم رونمایی از فاز اول پروژه ژن درمانی کودکان مبتلا به سرطان خون با اشاره به سابقه ارائه خدمات پیوند سلول‌های بنیادی کودکان در ایران، افزود: اولین بخش پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز در سال ۱۳۶۶ در بیمارستان شریعتی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران شروع به فعالیت کرد.

وی اظهار کرد: در این مرکز تا سال ۱۳۸۵ کودکان در کنار بزرگسالان و با شرایط و امکانات بخش‌های داخلی و با تعداد محدود، تحت پیوند قرار می‌گرفتند ولی در سال ۹۵ با راه اندازی بخش پیوند با ۹ تخت فعال، سالانه حدود ۱۰۰ پیوند برای کودکان نیازمند پیوند سلول‌های بنیادی اجرایی می‌شد.

حمیدیه خاطر نشان کرد: این مرکز از همان سال طرف انجمن پیوند سلول‌های بنیادی خونساز اروپا (EBMT) به عنوان مرکز همکار Full Member شناخته شده است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، راه اندازی بانک اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی غیر خویشاندی (HLA Registry) را گام دیگر در زمینه توسعه سلول تراپی دانست و یادآور شد: با توجه به کاهش روز افزون تعداد افراد خانوارها و نبود دهنده مناسب خویشاوند در منطقه شرق مدیترانه و خاورمیانه (EMRO Region)،‌این مرکز سال 88 در دانشگاه علوم پزشکی تهران راه‌اندازی شد.

حمیدیه اضافه کرد: با گسترش و جامع شدن خدمات پیوند سلول‌های بنیادی کودکان امکان ارائه خدمات سلولی به بیش از ۷۰ نوع بیماری صعب العلاج در کشور فراهم شد.

به گفته وی، با فعالیت بخش کودکان علاوه بر افزایش پیوند بیماران مبتلا به سرطان و بیماری‌های خوبی، انجام پیوند برای طیف وسیعی از بیماری‌های کودکان چون بیماری نقض ایمنی مادرزادی (SCID‌، LAD)، بیماری متابولیک مادرزادی (Osteopetrosis) و بیماری نورولوژیک فراهم شد.

حمیدیه با بیان اینکه پیوندهای پیچیده برای اولین بار در کشور در بخش پیوند مرکز طبی کودکان آغاز شد، گفت: پیوند سلولی بندهای ناف، پیوند از دهندگان خویشاوند غیر از خواهر یا برادر، پیوند از دهندگان غیرخویشاند، پیوند نیمه سازگار از جمله پیوندهای پیچیده در کشور بودند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول بنیادی معاونت علمی در خصوص ژن درمانی گفت: اولین ژن درمانی موفقیت آمیز در بخش پیوند مرکز طبی کودکان با همکاری یک شرکت دانش بنیان انجام شد که خوشبختانه موفقیت آمیز بود.

وی با بیان اینکه این اقدام با همکاری یک شرکت دانش بنیان انجام گرفت، گفت: دستگاه «آفرزیس» توسط این شرکت طراحی شد که مورد نیاز در ژن درمانی بود. علاوه بر اینها در این پروسه ژن درمانی، از داروهای ایرانی و محصولات ایرانی استفاده کردیم.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه آینده پزشکی به سمت ژن درمانی و ویرایش ژن می رود، گفت: البته ۱۲ هسته یا شرکت دانش بنیان در حوزه ژن درمانی فعالیت می کنند و به زودی شاهد شرکت‌های دیگری هستیم که غیر از سرطان خون، در زمینه سایر سرطان‌ها نیز خدماتی را ارائه خواهند داد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری سلول بنیادی معاونت علمی گفت: امیدوار هستیم بتوانیم این دانش را در دانشگاه علوم پزشکی تهران توسعه دهیم.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.