رفتار دوگانه غرب با اغتشاشگران؛ در کانادا و انگلیس سرکوب، در ایران حمایت


سران کشورهای غربی درحالیکه نه فقط اغتشاشگران که معترضان آرام محیط زیستی را به شدت سرکوب می‌کنند، نوبت به برخورد با تروریستهای تجزیه‌طلب و آدمکش در ایران که می‌رسد با جازدن آنها تحت عنوان مردم معترض تمام قد از آنها حمایت می‌کنند.

12/4/2022 10:41:48 AM
کد خبر: 9838

به گزارش سارنا به نقل از فارس، سران برخی کشورهای غربی در حالی که، نه فقط اغتشاشگران که معترضان آرام محیط زیستی را به شدت سرکوب می‌کنند، نوبت به برخورد با تروریست‌های تجزیه‌طلب و آدمکش در ایران که می‌رسد، با جا زدن آنها تحت عنوان «مردم معترض» تمام قد از آنها حمایت می‌کنند.

این رسوایی و تناقض به جایی رسیده که شبکه تلویزیونی سعودی اینترنشنال مستقر در لندن تحت حمایت کامل دولت انگلیس علنا خواستار ترور و کشتن نیروهای پلیس ایران می‌شود! در بسیاری از کشورهای جهان از جمله در اروپا و آمریکا پلیس و نیروهای در برخورد با اعتراضات خشن و اغتشاشات برخوردهای بسیار شدید و کوبنده‌ای دارند. به گواه تاریخ، اگر اغتشاشگران وارد فاز مسلحانه و براندازی شوند نیز به آنها امان نداده و بلا استثناء همه را از تیغ می‌گذرانند. طی سال‌های اخیر گزارش‌های تصویری بسیاری از شیوه‌های برخورد بسیار خشن آمریکا، کانادا، فرانسه، انگلیس، هلند، سوئد، سوییس، استرالیا، آلمان حتی با اعتراض‌های معمولی به شرایط معیشتی و اقتصادی و محیط زیستی منتشر شده است. در اروپا و آمریکا در حالی که برخورد با آشوب و اغتشاشات قانوا جرم تلقی می‌شود، سرکوب اغتشاشگران نیز از حمایت کامل دولت‌ها برخوردار است. اما طی ۲ ماه اخیر و به دنبال بروز اغتشاشات در ایران سران و مقامات سیاسی آمریکا و اروپا در برخوردی کاملاً متناقض به صورت تمام قد از اغتشاشات حمایت کرده‌اند و با صدور بیانیه‌هایی خواستار عدم مقابله با اغتشاشات شده‌اند. آنها حتی پلیس ایران را در حمایت از این آشوب‌طلبان تحریم کرده‌اند.

در آمریکا برخورد با اغتشاشات بسیار سخت و خشن است، جدای از اجازه سرکوب آشوبگران توسط پلیس، آنها در ادامه دادگاهی شده و از حقوق اجتماعی خود نیز محروم می‌شوند. به عنوان فقط یک مثال دادگاه آشوبگران کنگره آمریکا در ژانویه سال ۲۰۲۱ هنوز هم در این کشور جریان دارد و همه حاضران در این آشوب‌ها از صدر تا ذیل محاکمه‌، دادگاهی و روانه زندان شده‌اند یا به جریمه‌های نقدی محکوم شده‌اند. خود ترامپ نیز به دلیل حمایت از این آشوب‌ها مدتی است سرکار با دادگاه است.

در غرب حمله به پلیس یا نیروهای امنیتی مجازات‌های بسیار سنگینی دارد. سالانه پلیس آمریکا صدها نفر را به دلیل تنها احتمال و قصد حمله و در حالی که عملاً حمله‌ای صورت نگرفته می‌کشد و اکثر پلیس‌های قاتل نیز در دادگاه تبرئه می‌شوند. همین اقدام پلیس آمریکا را مقایسه کنید با آموزش ساخت نارنجک دستی در شبکه‌های اروپایی و دستور به کشتن پلیس و نیروهای امنیتی ایران در شبکه تلویزیونی سعودی اینترنشنال که مقر آن در لندن است و از حمایت کامل دولت انگلیس برخوردار است. کارشناس شبکه سعودی اینترنشنال به صراحت در برنامه‌ای می‌گوید: «کشتن مأموران[ایران] اخلاقی‌ است و نکشتن آنان را می‌شود غیر اخلاقی دانست.» آموزش پلیس کُشی در شبکه سعودی اینترنشنال در حالی است که دولت انگلیس قوانین بسیار سختگیرانه‌ای در مواجهه با حمله به پلیس دارد. برخی اقدامات نیز مانند بستن خیابان یا ایجاد راهبندان در اعتراضات در اروپا جرم تلقی می‌شود. چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر این که در آلمان گروهی برای اعتراض در خیابان‌ها روی زمین‌ نشسته و خیابان‌ها را بستند. دویچه‌وله(انگلیسی) به نقل از وزیر کشور آلمان در واکنش به این اقدام نوشت: «این کار در آلمان غیرقانونی است و معترضان خود را فراتر از قانون می‌دانند. زمانی که مرتکب این جنایت (بستن خیابان) می‌شوند، حد اعتراض مشروع نقض شده است.» وزیر کشور آلمان در توئیت تند خود نوشت: «پلیس حمایت کامل من را برای سرکوب این معترضان دارد.»

اختیار کامل پلیس کانادا و انگلیس برای سرکوب

 چنان که گفته شد در حالی که کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا‌، انگلیس و کانادا از اغتشاشات اخیر در ایران حمایت کرده و از این طریق به دنبال اعمال فشار بر کشورمان بوده‌اند اما وقتی که موضوع اعتراض در کشور خودشان مطرح می‌شود برای سرکوب به پلیس اختیار تام می‌دهند. همین دیروز خبری منتشر شد که «ریشی سوناک» نخست‌وزیر تازه منصوب شده انگلیس پشت تریبون‌های رسمی خواستار سرکوب معترضان در انگلیس شده است. به گزارش فارس، نشریه «نشنال» گزارش داده نخست‌وزیر انگلیس در دیدار با رؤسای پلیس این کشور خواستار سرکوب اعتراضات در آن شد چرا که «زندگی مردم عادی با اعتراضات مختل شده است.» سوناک این را هم گفت که: «با رؤسای پلیس نشست برگزار کردم تا به وضوح به آنها بگویم که از اقدام قاطعانه برای سرکوب اعتراضات غیرقانونی حمایت می‌کنم. » نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد، نیروی پلیس این کشور اختیارات جدیدی را برای سرکوب اعتراضات غیرقانونی دریافت کرده و در برخورد برای پایان دادن به «اخلال و رنج» حاصل از این اعتراضات برای خانواده‌های عادی از حمایت کامل او برخوردار است: «من به آنها (پلیس) گفته‌ام هر چه از سمت دولت لازم دارند در قالب اختیارات جدید دریافت خواهند کرد، ما هم اکنون یک سری اختیارات جدید را به آنها می‌دهیم و من می‌خواهم از آنها برای استفاده از آنها حمایت کنم.»

نخست‌وزیر کانادا: آشغال ریختن به خیابان اعتراض نیست

نخست‌وزیر کانادا نیز که در جمع براندازان ضدایرانی بارها حضور یافته در یک سخنرانی عنوان کرد که «اشغال خیابانها»، با اعتراضات متفاوت است. او در ادامه اجبار کردن دولت به تغییر در سیاست‌های عمومی به بهانه ناراضی بودن مردم را هم «نگران‌کننده» خواند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه فاکس نیوز، جاستین ترودو، این اظهارات را در جریان ادای شهادت خطاب به یک کمیسیون تحقیقات مطرح کرد؛ کمیسیونی که درباره اقدام وی در استفاده از قانون وضعیت اضطراری در اوایل سال جاری میلادی برای مقابله با اعتراضات «کاروان آزادی» علیه قوانین مقابله با کووید-۱۹ تحقیق می‌کند. «ترودو» در این سخنرانی عنوان کرد: «من کاملا مطمئن و آسوده خاطر هستم که کارم در موافقت با به کارگیری آن قانون (برای برخورد با آن اعتراضات)درست بود.» اوایل سال جاری میلادی نخست‌وزیر کانادا با به کار گیری قانون وضعیت اضطراری در این کشور نیروهای امنیتی را به پایان دادن به اعتراضات جنبش موسوم به «کاروان آزادی» متشکل از رانندگان معترض کامیون‌ها که در ژانویه و فوریه(دی و بهمن) برای چند هفته خیابان‌های شهر اتاوا را اشغال کرده و بند آوردند، مامور کرده بود.

منبع: روزنامه کیهان

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.