‌ناسا منتشر کرد؛

تصویری خیره‌کننده از جواهر منظومه شمسی

‌ناسا به تازگی، تصویر خیره‌کننده‌ای از سیاره زحل که توسط فضاپیمای کاسینی ثبت شده را منتشر کرده است.

12/12/2022 9:30:05 AM

به گزارش سارنا به نقل از ایسنا، ناسا در توضیح تصویر منتشر شده نوشت: سیاره زحل که گاهی جواهر منظومه شمسی خوانده می‌شود، تنها سیاره‌ای نیست که حلقه دارد. با این حال، حلقه‌های آن پیچیده‌ترین و قابل‌توجه‌ترین حلقه‌های موجود در منظومه شمسی ما هستند. این حلقه‌ها ۳۰ فوت (۱۰ متر) ارتفاع دارند و از سنگ، یخ و غبار ساخته شده‌اند. تصور می‌شود این حلقه‌ها قطعاتی از دنباله‌دارها، سیارک‌ها یا قمرهای متلاشی‌شده باشند که توسط گرانش این سیاره گازی عظیم از هم پاشیده‌اند.

‌فضاپیمای کاسینی این تصویر را در سایه‌ این سیاره گرفته است. خورشید پشت آن قرار دارد و از پس‌زمینه به آن می‌تابد. این تصویر با استفاده از فیلترهای طیفی مادون قرمز، قرمز و بنفش بهبود یافته است. تصاویری از این دست به دانشمندان کمک می‌کند تا ساختار حلقه و جو زحل را مطالعه کنند. کاسینی ۱۳ سال را صرف مطالعه زحل و قمرهای آن کرد و یکی از شبیه‌ترین جهان‌ها به زمین را نشان داد که آن، قمر زحل یعنی تیتان است.

تصویری خیره‌کننده از جواهر منظومه شمسی

توضیح تصویر: نیمکره جنوبی زحل که کاسینی تصویر آن را در سال ۲۰۱۲ ثبت کرده است، سیاره‌ای با نوری در پس زمینه را نشان می‌دهد که حلقه‌های آن می‌درخشند

فضاپیمای کاسینی یکی از مهمترین ماموریت‌های فضایی است که به‌طور مشترک توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا و برای کاوش سیاره زحل و قمرهای آن به فضا فرستاده شده‌ بود.

این فضاپیما دارای دو بخش اصلی بود: مدارگرد فضایی پژوهشی کاسینی به همراه کاوشگر هویگنس که از کاسینی به سمت یکی از قمرهای زحل به‌ نام تیتان فرستاده شد و اطلاعاتی از سطح آن به زمین فرستاد. نام این دو فضاپیما به افتخار دو ستاره‌شناس پرآوازه یعنی جووانی دومنیکو کاسینی و کریستیان هویگنس، "کاسینی" انتخاب شد.

در تاریخ ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۱۷ کاوشگر کاسینی بنا به تصمیم ناسا برای جلوگیری از برخورد کنترل نشده این کاوشگر با قمرهای زحل به خصوص تیتان و احتمال آلودگی یا نابودی هرگونه زیست فرازمینی احتمالی در آن‌ها، با استفاده از آخرین مقادیر سوخت باقیمانده به درون جو زحل سقوط کرده و بخشی از سیاره‌ای شد که بیش از یک دهه را به مطالعه آن پرداخته بود. با نابودی کاسینی و دریافت آخرین اطلاعات و سیگنال‌های فرستاده شده از آن، این ماموریت شگفت‌انگیز به پایان رسید.