حجت الاسلام ناصر رفیعی تبیین کرد؛

راه‌های ادای حق مزد رسالت و مودت ذی القربی کدام است؟


این کارشناس مذهبی به راه‌های ادای حق مزد رسالت و مودت ذی القربی اشاره کرد و گفت: شیعه واقعی کسی است که عمل و رفتار مودت خود را به اهل بیت(ع) ابراز می کند.

12/12/2022 9:37:32 AM
کد خبر: 9909

به گزارش سارنا به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی اسناد حوزه علمیه همزمان با دهه اول فاطمیه در مسجد نظام مافی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: تعدادی از آیات قرآن در شأن حضرت زهرا (س) نازل شده است.

وی افزود: در زمینه تعداد آیاتی که در شأن آن حضرت نازل شده اختلاف وجود دارد برای مثال برخی آیه مباهله را مشترک می‌دانند و بعضی دیگر این آیات را تنها منحصر به حضرت می‌دانند.

رفیعی با استناد به آیه ۲۳ سوره شورا، تصریح کرد: خداوند در این آیه به پیامبر امر می‌کند تا به امت بگوید من برای زحمتی که در راه رسالت کشیدم غیر از محبت و دوستی با نزدیکان من اجر و پاداش نمی‌خواهم؛ نزدیک ترین افراد به پیامبر اکرم (ص) را می‌توان حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) و فرزندان ایشان نام برد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: همچنین در آیات دیگر آمده مزد رسالتی که حضرت از امت اسلام خواسته به نفع خود مسلمانان است و همه منافع آن به آنان می‌رسد. حال این سوال مطرح می‌شود اینکه چگونه می‌شود به اهل بیت محبت کرد؟ باید گفت ۱۰ راه مودت به اهل بیت وجود دارد.

وی به راه‌های مودت ورزیدن به اهل بیت (ع) اشاره و اظهار داشت: نخستین راه مودت و محبت قلبی است. انسان اگر قلبی اهل بیت (ع) را دوست داشته باشد نشانه مؤمن بودن است. کسی اگر اهل بیت را دوست داشته باشد به هیچ عنوان با آنها دشمنی نمی ورزد؛ طبق صریح روایات؛ اگر کل دنیا را به منافق بدهند او هرگز نسبت به اهل بیت محبت نمی ورزد چرا که آنان نسبت به این بزرگواران بغض دارند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: شاعر در اشعاری که می‌سراید، خطیب در سخنانی که مطرح می‌کند، والدین در تربیت و نامگذاری فرزندان، همه و همه می‌توانند اظهار محبت زبانی به اهل بیت را داشته باشند. از دیگر راه‌های مودت ورزیدن در حوزه عمل و رفتار است کسی که اهل بیت را دوست داشته باشد در رفتار و عمل این محبت را ابراز می‌کند.

رفیعی درباره تفاوت انسان محب و شیعه واقعی گفت: محب کسی است که اهل بیت (ع) را دوست دارد و ممکن است از او خطایی هم سر بزند اما شیعه واقعی کسی است که در عین حال که اهل بیت (ع) را دوست دارد اما هرگز عمل و رفتاری از او سر نمی‌زند که موجب رنجش اولیای الهی شود چرا که در عمل و رفتار کاملاً پیرو اهل بیت (ع) است.

وی با بیان حدیثی گفت: روایت است امام باقر به جابر فرمود سلام مرا به شیعیان برسان و به آنان اعلام کن ما اهل بیت اگر مقربان درگاه الهی هستیم به خاطر تلاشمان است بنابراین کسی به خدا نزدیک نمی‌شود مگر با اطاعت امرش؛ کسی که امر خدا را به جای آورد ما را دوست دارد در غیر این صورت کسی نمی‌تواند مدعی این امر باشد.

رفیعی محبت اقتصادی و مالی را از دیگر راه‌های مودت به اهل بیت برشمرد و گفت: یکی از راه‌های مودت و محبت به اهل بیت (ع) پرداخت خمس است. قرآن می‌فرماید کسی که به قیامت ایمان داشت و مال خود را در راه خدا داد در قیامت آن را جبران خواهیم کرد. همچنین از دیگر راه‌های ابراز محبت جانی است. گاهی اوقات لازم است مانند یاران امام حسین (ع) با جان خود نسبت به اهل بیت اظهار محبت می‌کنیم.

فاطمه علی آبادی

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.