وزیر اقتصاد: واریز سود سهام عدالت آغاز شد/ موافقت هیأت وزیران با رشد ۲۰ درصدی میانگین حقوق‌ها


سخنگوی اقتصادی دولت گفت: با توجه به شرایط اقتصادی خانوارها، در سازمان بورس تصویب شد واریز سود سهام عدالت آغاز شده و تا فردا و پس‌فردا واریزی‌ها برای همه سهامداران انجام خواهد شد.

12/20/2022 2:10:52 PM
کد خبر: 9993

به گزارش سارنا به نقل از فارس، سیداحسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت امروز سه‌شنبه (۲۹ آذر) در نشست خبری گفت: متاسفانه بی‌انضباطی‌های پولی و مالی در ادوار گذشته موجب شده بود موتورهای خلق تورم بسیار جدی فعال بوده باشد. برای فراهم کردن انضباط پولی و بانکی سعی شد اسناد مالی کمک کننده همین انضباط باشد.

وی افزود: ۸۰/۵ درصد منابع بودجه تا الان محقق شده است، تحقق درآمد های نفتی ۳۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است، واگذاری شرکت های دولتی ۳۲ برابر بیش از کل سال ۱۴۰۰ بود و میزان استفاده از تنخواه کمتر از ۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین خبر داد که لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ هفته آینده تقدیم مجلس شورای اسلامی می شود.

وی گفت:  براساس گزارش بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور در تابستان امسال 3.6 درصد رسیده در حالی که در تابستان سال گذشته یک درصد بود.رشد 6 ماهه اول امسال 3 درصد محاسبه شده است

 سخنگوی اقتصادی دولت افزود: رشد بخش صنعت در سه ماهه در بهار 2.7 درصد، در تابستان 8.7 درصد و در مجموع رشد بخش صنعت و ساخت در 6 ماه اول امسال به 5.8 درصد بوده است، بخش معدن، در بهار 1.2 درصد، تابستان 7.3 درصد و 6 ماه اول امسال 4.3 درصد رشد داشته است، رشد بخش نفت، در فصل بهار 3.4 درصد، در فصل تابستان 10.4 درصد و مجموع 6 ماه اول امسال 6.6 درصد بوده است، بخش کشاورزی در بهار 1.9 درصد، تابستان 0.8 درصد و کل 6 ماه اول امسال 1.1 درصد رشد داشته است.

خاندوزی تصریح کرد: انضباط بخشی به سیاست های پولی دستور کار اصلی دولت است که بر این اساس در مورد لایحه بودجه می توان گفت: شفاف بودن منابع دولت محقق شده است.

وی گفت: رویکرد بودجه ۱۴۰۲ حرکت به سمت رشد درآمدهای مولد سازی و فروش سهام دولت است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: با موافقت رهبر انقلاب امکان استفاده از 10 درصد سهم صندوق توسعه ملی برای طرح های عمرانی فراهم شد و از آن زمان تاکنون طبق گزارشی که از خزانه داری کل کشور دریافت کرده ام، 11 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به حساب خزانه دولت واریز شده است و طبق تخصیصی که سازمان برنامه و بودجه به وزارت اقتصاد ارسال کرده  وزارت اقتصاد طرف طرح های عمرانی خواهد شد که در نوبت تخصیص اعتبار بوده اند. 

وی افزود: همچنین رهبر انقلاب اجازه داده اند از روش تهاتر نفت برای پروژه های ریلی و ترانزیتی برای طرح های ریلی استفاده شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد:‌ اجازه رهبر انقلاب لازمه آن این بود که آیین نامه آن را دولت تدوین کند. یکی از پروژه هایی که منفعت ملی و بین المللی می تواند داشته باشد این است که کریدورهای ریلی را تکمیل کند. آقای رئیس جمهور تاکید دارند بخش مهمی از کریدورهای ریلی در دولت سیزدهم تکمیل شود. این خبر خوبی است برای تامین مالی کریدرورهای شمال جنوب و شرق و غرب کشور.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: هیات وزیران با رشد ۲۰ درصد میانگین حقوق کارمندان و کارکنان در سال آینده موافقت کردند، که با تصویب مجلس عدد نهایی آن مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: به شکل مشهودی وقتی مسیر رشد نقدینگی را می بینم از ابتدای کار دولت مسیر نزولی داشته است و از ۴۲/۸ درصد در شروع کار تقریبا به ۳۴ درصد رسیده است.

* واریز سود سهام عدالت آغاز شده است

خاندوزی گفت: برخلاف فضا سازی ها در حوزه سیاست های ارزی به جهت افزایش مقدار کمی صادرات وصولی منابع ارزی در وضعیتی بهتر نسبت به دوره گذشته است و مذاکرات برای استفاده از منابع ارزی بلوکه شده هم در جریان است.

وی در مورد زمان واگذاری سهام دولت در شرکت های خودروسازی افزود: برای تکرار نشدن تجربه تلخ واگذاری های قبلی ابتدا قرار شد سندی برای آن طرح ریزی شود. سهام تودلی این دو شرکت تا پایان سال باید واگذار شود.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: شورای عالی بورس تصویب کرده با توجه به شرایط اقتصادی تا پایان آذر ماه حداقل، نیمی از سود سهام سال ۱۴۰۰ واریز شود که امروز صبح  و از دقایقی پیش آغاز شده است.

* صورت مالی۴۵۰ شرکت دولتی در دسترس قرار گرفته‌است

وی در مورد انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی گفت: صورت مالی۴۵۰ شرکت دولتی در دسترس قرار گرفته‌است انشالله تا پایان بهمن ماه این عدد به ۶۰۰  خواهد رسید، تلاشمان این است در سال آینده به رکورد ۱۰۰۰ شرکت دولتی با صورت مالی شفاف برسیم. برخی از دستگاه های با توجهیات این صورت های مالی را منتشر نکرده بودند.

خاندوزی در مورد عملکرد بانک مرکزی در کنترل بانک مرکزی و ارزیابی در مورد عملکرد رییس بانک مرکزی گفت: نوسانات ارزی از آبان ماه تا امروز با بنیان‌های بازار ارز کشور سازگار نیست، رییس جمهور به طور جد از بانک مرکزی خواستند بی ثباتی ها را مهار کند بانک مرکزی ایده و مسولان بخش ارزی را تغییر داد که امیدواریم شاهد موفقیتشان باشیم.

* تورم مصرف کننده بیست در صد کاهش داشته است اما همچنان از تورم راضی نیستیم

وزیر اقتصاد با بیان اینکه نرخ تورم کاهشی است اما از وضعیت فعلی تورم راضی نیستیم، تصریح کرد:  تورم از 59.3 درصد در شهریور ماه سال گذشته به 39.9 درصد در آبان ماه امسال رسیده است. نکته اینجاست که معاون اقتصادی و ادارات اقتصادی همان بزرگوارانی هستند که این مسئولیت را در دولت قبل هم داشته اند. 

وی افزود: در پیشگاه مردم ایران صادقانه عرض می کنم همان گروهی که در دولت گذشته آمار تورم را تولید می کردند در دولت فعلی هم در حال تولید آمار هستند. 

سخنگوی اقتصادی تصریح کرد: شاخص تورم تولید کننده از 80 درصد به 37 درصد رسیده، و هنوز باوجود اینکه آمارهای رسمی کشور حکایت از این درصد کاهش تورم است. 

وزیر اقتصاد گفت: اصلاً شرایط فعلی تورمی کشور را نه تایید می‌کنیم و نه راضی هستیم و دولت نه از وضعیت نوسانات ارزی رضایت دارد و نه از افزایش قیمت در حوزه کالاهای اساسی و مسکن که مهمترین فشار را بر طبقات متوسط مردم می‌آورد اما حداقلی از انصاف و فهم کارشناسی این است که امیدهای مردم را ناامید نکنیم و این روند کاهشی تورم را ببینیم.

وی در مورد ورود اولین محموله از خودروهاو تاثیرش در بازار خودرو  گفت: مجموعه ای از عوامل بر قیمت خودرو موثرند اکثر اقتصاد های پیشرفته قواعد روشنی دارند که اجازه هجوم سفته بازان به بازار خودرو را نمی دهند. امیدوارم در روزهای آینده که بخش های اول خودروها وارد می شوند شاهد اثرات مثبتی بر بازار باشیم.

خاندوزی در مورد پرداخت یارانه ها و تغییر در شیوه پرداخت آن افزود: نوع سیاست یارانه دادن در کشور بهینه نبود و صاحب نظران  ایرادات جدی به آن داشتند به همین دلیل رییس جمهور گفتند ادامه شیوه پرداخت به شکل فعلی چند ماه ادامه دار خواهد بود و پس از آن تغییر می کند.
خاندوزی تصریح کرد: مردم می توانند پیش از واریز یارانه خرید اعتباری انجام دهند که با قیمتی پایین تر از بازار خواهد بود و منابع التفاوت آن را دولت پرداخت می کند.

سخنگوی اقتصادی دولت در مورد نرخ ارز تصریح کرد: بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار مرجع تعیین و تصویب نرخ کف و سقف دالان نرخ سود در بازار بین بانکی، نرخ سپرده و تسهیلات است و برای این موضوع هم جلساتی در شورای پول و اعتبار برگزار شده است که امیدوارم بعد از تصویب نهایی، دبیرخانه بانک مرکزی نتایج را اعلام کند.

خاندوزی در پاسخ به سوالی درباره انتقال حساب دستگاه های دولتی ازجمله دانشگاه های علوم پزشکی به بانک مرکزی گفت: یکی از ارکان انضباط بخشی مالی است که در ابتدای عرایضم به آن اشاره کرده ام و در این زمینه هیچ تعارف و ملاحظه ای در کار نخواهد بود. 

وی افزود: در شهریورماه هیات دولت مصوبه ای داشت که نه فقط برای برای دانشگاه‌های علوم پزشکی، بلکه برای شرکت‌های دولتی هم بود که همچنان حساب‌های فرعی خود را مسدود نکردند و به شکل کامل از حساب‌های بانک مرکزی و خزارنه داری استفاده نمی کنند، برای همه آن مجموعه دولت مصوبه صادر کرد.

خاندوزی تصریح کرد: ولی با توجه به اینکه زمان بندی‌ ما زودتر از پایان سال بود تا سریع تر این موضوع را به نتیجه برسانیم، من از خزانه دار کل کشور خواستم که هر کدام از دستگاه‌های اجرایی کشور، یا دانشگاه‌ها تا پایان دی ماه مصوبه شهریور هیات وزیران را اجرا نکنند، در خدماتی که خزانه داری کل کشور باید به دستگاه‌های مربوطه بدهد، حتما تجدید شود.

وزیر اقتصاد افزود: بنابراین در ایجاد حساب آن و استقرار آن که یکی از آرزو‌ها بود، امیدواریم هستم که در سال 1401 در شرایطی خاتمه پیدا کند که ما این قانون را بدون هیچ استثنایی اجرا کرده باشیم.

* بودجه نباید گمراه کننده باشد 

خاندوزی در مورد زمان تحویل بودجه به مجلس  تصریح کرد: برخلاف سال گذشته، امسال فرصت بیشتری برای بررسی بودجه گذاشته شد، بودجه نباید گمراه کننده باشد و سیاستگذار نباید مردم را فریب دهد. دولت تبعات انتقاد ناشی از بودجه را پذیرفت که این‌ دلیل شفافیت است چرا که رقم‌هایی که در بودجه نمی‌آمد را وارد بودجه کردیم و امیدواریم سنگ بنای خوبی گذاشته باشیم.

وی در مورد زمان واگذاری سهام دولت در شرکت های خودروسازی گفت: برای اولین بار کنسرسیومی متشکل از فعالان بخش خصوصی صنعت خودرو تشکیل شده است و قصد دارند مشترکا سهام تودلی خودروسازها را تملک کنند تا هم مسأله سهام تودلی حل شود و هم برای اولین بار بخش خصوصی واقعی با تملک سهام تودلی نقش مدیریتی ایفا کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: در تمام سال‌ها و دولت‌های گذشته گرچه سهام دولت عدد کمی بود اما از همان سهام کم برای مدیریت این دو شرکت استفاده می‌کرد، به نظر ما می‌رسید که پیش از واگذاری سهام این اتفاقات برای سهام تودلی و مدیریتی رخ دهد. امیدوارم اصلاح بنیادی باشد که این واگذاری به سرنوشت سایر خصوصی‌سازی‌ها دچار نشود.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: در ستاد اقتصادی دولت به این جمع بندی رسیده‌ایم که بخش اعظمی از نیاز تجاری در حوزه صادرات و واردات که از طریق سامانه نیما صورت می‌گیرد نیازهایی است که همین امروز هم منابع کافی برای عرضه در نیما و پوشش تقاضای وارد کنندگان را دارد و بانک مرکزی می تواند آن را مدیریت کند.

خاندوزی افزود: درصد بسیار کمی از نیاز های غیر رسمی متاسفانه موج القای ناامنی که در شهریور و مهرماه در فضای خیابان وجود داشت از آبان و آذر تصمیم گرفتند که فضای اقتصادی را ناامن کنند.

وی گفت: پس از این که دشمن نتوانست در کوچه و خیابان کاری کند، زمین بازی را به حیطه اقتصاد عوض کرد، باید کمک کنیم که انتظارات تورمی در کشور کاهش یابد وقتی رسما اینترنشنال در مورد بانک و ارز جلسه می‌گذارد مشخص است که با بنیان‌های اقتصادی این تلاطم ها سازگار نیست.

وزیر اقتصاد در مورد تبعات اظهارات اخیر مقامات  چین‌ بر روابط اقتصادی دوجانبه افزود: در 8.5 ماه سال جاری سطح تجارت خارجی ایرن و چین به 20 میلیارد دلار رسیده است. بخشی از توافق 25 ساله ایران و چین مربوط به تامین انرژی است و بخش دیگر سرمایه گذاری در حوزه انرژی است که همچنان مورد تاکید چین است و این نکته هم توسط معاون نخست وزیر چین در نشست اخیر مطرح شد و باید تلاش کنیم هر چه سریعتر توافقات عملیاتی شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: مقام مسئول برای برنامه 25 ساله  ایران با چین معاون اول رئیس جمهور است و طبق اطلاعاتی هم که دارم برای سفیر جدید ایران در چین وزارت امور خارجه به زودی تصمیم می گیرد. در 16 توافق عملیاتی که اخیرا مورد توافق هر دو طرف قرار گرفت، ما 4 محور خیلی مهم داشتیم که حتما شما هم حق می دهید که حزئیات آن تا زمان علمیاتی شدن  محرمانه بماند

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: محورهای توافق سرمایه گذاری مشترک، در حوزه های بنادرو ترانزیت و همچنین در حوزه انرژی و  روابط بانکی است. در گذشته در حوزه بانکی راحت تر و بهتر با چین همکاری داشتیم اما در دولت قبل مشکلاتی به وجود آمد که تلاش می کنیم مشکلات رفع شود. ان شاالله در سال آینده این توافقات و اقدامات، آثار خودش را در حوزه تجارت خارجی و سرمایه گذاری نشان خواهد داد.

خاندوزی در مورد تغییر در سطح مدیران اقتصادی دولت گفت: سخنی که در رابطه با تغییر مدیران شده بود در مورد تیم اقتصادی دولت نیست.

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: دولت  در ۶ ماه اول سال تلاش کرده است گاز بیشتری به صنایع تحویل دهد تا در نیمه دوم سال دچار مشکل نشویم.

نظر بدهید


نام:


ایمیل:


موضوع:


توجه: دیدگاه هایی که حاوی توهین و تهمت و یا فاقد محتوایی که به بحث کمک میکند باشند احتمالا مورد تایید قرار نمیگیرند.